torsdag 8 maj 2008

Vardagsliv i Piteee....




Hej hopp!
Här går vardagen sin gilla gång och det mest spännande som hänt de senaste veckorna var Frejs Mentalbeskrivning hos Brukshundsklubben. Uma va förståss med dit och nog va det en och annan där som började önska att dom hade skaffat Weimaraner istället för schäfer...Hon charmade alla! Det gjorde även Frej med sin enorma energi och utstrålning! Fler än en åskådare kunde häpet konstatera att testet inte bekom Frej just någonting, han va lika pigg och framåt efteråt. Så det va kul.Idag har Magnus åkt till Gällivare , jag och vovvarna är för oss själva till imorgon eftermiddag. Jag försöker förtvivlat befria mig från min hemska skrivkramp.Jag har huvudet fullt av ideér och planer, men då det ska printas ned så är det som bortblåst! Gaaahhh!!!! Tur att Elena dyker upp imorron och håller arbetsmoralen uppe....svårt att fuska om någon annan också sitter med och skriver. Det har vart tyst ett tag från min sida på hälsofronten, men jag försöker kämpa på så gott det går. Löpningen är igång nu iallafall och det känns bra. Just löpning är den träningsform som jag har lättast för att hålla igång och fortsätta med. Det där med Gymkort har jag försökt med så många gånger, och visst! Det är kul i början! Men efter någon månad så tar det oftast stopp och jag hittar på fåniga ursäkter för att slippa gå dit. Men löpning är fantastiskt på så sätt att man kan springa när man vill, bara att knyta på sig dojjorna och kuta iväg. Man kan variera turerna också så att man inte bara är på samma gamla tråkiga platser för jämnan. Fast bäst av allt är det att springa i skogen! Och det gjorde vi igår! Det blev inte en så lång runda för jag hade ont i huvudet på dan, men 5,5km blev det iallafall och jag tog ut mig precis lagom.Man får som bäst resultat av löpträning om man ligger på en ansträngningsnivå på ca 6-7 av 10. Då tränar man förhoppningsvis också strax under mjölksyratröskeln. Vad mera nytt? Ja , Uma växer så det knakar förståss och i Tisdags va det dags för vaccinationer( 12 veckors sprutan och rabies, lika bra att göra det redan nu...)och återkontroll för Urinvägsinfektionen. Vaccinationerna märkte hon inte ens, hon va fullt upptagen med att pussa på den snälla flickan som gav sprutorna. Urinvägsinfektionen är betydligt bättre, men inte helt borta ännu. Så nu proppar jag Uma full med C-vitamin för att ta udden av infektionen. Man kan ge rätt mycket faktiskt, det inte kroppen tar upp kissas ut. Den 17 maj ska vi på en handlerdag i Råneå, som en lite grund inför utställningssäsongen. Frej är inte utställd sedan juli förra året. Bra att öva på att springa med andra hundar och att stå stilla när främmande personer tar på en (ja , inte på MIG, på hunden såklart!). Nä nu måste jag ta tag i skrivandet....vovvarna vilar middag och det är bäst att passa på då medan det är lugnt i huset.


2 kommentarer:

Anonym sa...

vika sötnosar, saknar er

Anna sa...

Åhh vi saknar ju dig meee...puss!