torsdag 10 april 2008

Uma - en liten piraya..




Hej!
Nu är hon då äntligen här! Våran efterlängtade lilla valp, Uma. Nu får jag och Magnus "varsin" hund.Eftersom Magnus och Frej redan har blivit så samspelta och jobbar bra tillsammans så blir det mest jag som kommer att träna med Uma. Båda hundarna tillhör ju familjen och är lika mycket bådas hundar. Men för att få någon typ av kontinuitet i träningen ska vi dela upp det till stor del. Uma är en riktigt tuff liten tjej , inte på det stökiga och våldsamma sättet , utan lite mer att hon lugnt inväntar rätt läge...och sedan slår hon till me kraft...vare sig det handlar om att ge storebrorsan Frej en känga eller attackera mattes bara fötter. Hon tar verkligen för sig här hemma , och det är härligt med en pigg och livskraftig valp.Hon är inte rädd för något utan är med på allt... häromdagen skulle jag för första gången här hemma inspektera och nagga lite med kloklipparen på hennes små klor...jag la henne på rygg i mitt knä och efter en och en halv tass hade hon somnat!? Helt trygg med mig och med sig själv. Fantastiskt! Frej va det lite annars med... jag själv va rätt nervös med honom i början så han gillade det inge vidare....inte så att han krånglar och håller på, men det finns en ovilja kring kloklippandet hos honom som sitter kvar sedan valptiden. Och det är ju mitt fel eftersom jag gjorde honom orolig. Nu har man ju fått en viss rutin på att klippa, så med Uma va jag inte alls nervös såklart, och då går ju allt som en dans! Jag har lärt mig otroligt mycket genom Frej , som nu kommer omsättas på Uma. Tyvärr är det ju inte idealiskt valpträningsväder ute nu... snöfall och snålblåst. Så vi får träna den grundläggande kontakten och inkallning och sitt några veckor inomhus istället. I början av veckan så va det bra väder, så Uma kunde följa med mig och Frej på korta små promenader. Men nu när vädret har varit så dåligt så fryser och skakar hon så fort vi kommit ut. Detta innebar att jag igår fick smita ut en kortsväng med Frej medan hon sov, för han behöver ju komma ut stackaren! Idag löstes problemet av att Magnus mamma kom hit och passade Uma så att jag och Frej kunde gå ut. Uma fick leka med Shih tzun "sickan". Lagom storlek på lekkompis, så dom hade haft jättekul! Förhoppningsvis blir det lite varmare till veckan och då kan ju Uma hänga med mig och Frej. Nåja det va allt för idag!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hon är ju så söt så man kan döööö, kommer snart ner från ett ännu mer snöigt Kiruna. Voff från Moster och Egon