onsdag 23 april 2008

Två små gynnare...


Idag bestämde jag mig för att gå en längre promenad med de små gynnarna samtidigt. Eftersom vi bor så till att man inte gärna kan ha två hundar lösa samtidigt(nåja, iallafall inte mina hundar!) eftersom det är svårt att ha absolut koll hela tiden, Bilar som kör fram och tillbaka, En Ica-parkering, mötande stojande dagisgrupper, andra hundar, och mammor på promenad med sina barnvagnar. Det finns med andra ord gott om störningsmoment för två små busiga jyckar. Jag bestämde mig alltså för att ha båda i koppel. Åtminstone tills vi kom ner till grönområde och cykelbanor. Jag har provat detta förut , med varierande resultat på kortsvängar runt kvarteret.
Vilket sabla trassel! Jag trodde jag skulle bli galen! Att Uma inte är så haj på att gå i koppel ännu kan man ju förstå, men den stora! Han tyckte det va jättekul att byta håll och gå runt mig flera varv hela tiden! Efter halva vägen släppte jag lös Uma...då gick det bättre kan man säga... Sen när vi skulle hem fick båda vara kopplade igen. Nu gick det bättre, övning ger färdighet! Men jag har nog varit för slapp med Frej på senaste tiden, det är dags att uppdatera hur man ska uppföra sig tror jag. Han vet betydligt bättre, men passade på att fuska idag när min uppmärksamhet delades av någon annan för omväxlings skull...
Uma har sista tiden haft lite problem med kisseriet, försöker kissa massor av gånger ute, utan att det kommer något ibland. Har gett C-vitamin sen i Torsdags förra veckan, men jag ser ingen större skillnad så vi ska åka in och lämna kissprov i eftermiddag för att kolla att det inte är något som behöver åtgärdas. Man vill ju vara helt säker på en sån liten valp, de är ju lite känsligare. För att Uma inte ska bli så kall då vi är ute på kvällarna, så har vi fått låna en hundtröja av grannen som har en hund av en liten ras. Den passade perfekt! Det skyddar njurarna mot kalldraget lite grann iallafall..

Inga kommentarer: